Sunday, March 6, 2011

Terengganu Pelopor Virtual Learning di SK Paya Bunga







Jabatan Pelajaran Negeri Terengganu telah mempraktikan pengajaran dan pembelajaran secara Virtual. Idea cetusan Tuan Pengarah Pelajaran Negeri Terengganu - En Razali Bin Daud yang telah menzahirkan perlaksanaan keadah ini di SK Paya Bunga. Penggunaan E-Book yang dilengkapkan dengan Buku Teks Digital Kementerian Pelajaran Malaysia serta aplikasi Interaktif Fardu Ain serta e-Al Quran telah melengkapkan perlaksanaan P&P secara maya.

Selain dari itu, penggunaan pelbagai bahan online dan offline serta beberapa aplikasi google dan open source turut di intergrasikan dalam virtual class. Konsep "everywhere" dan "evertime" membolehkan murid-murid mengekses sendiri bahan pembelajaran secara kendiri dan diluar waktu pengajaran. Perlaksanaan Virtual Class ini telah direalisasikan melalui peralatan tajaan TOP-IT Sdn Bhd. (Syarikat IT kerajaan Negeri Terengganu yang mengeluarkan E-Book) dan Perancangan Perlaksanaan oleh Jawatankuasa Perlaksana serta Pengurusan Sekolah. E-Book ini diberi percuma kepada semua pelajar yang berada di sekolah dibawah Kementerian Pelajaran di negeri Terengganu.

Y.A.B Dato Seri Ahmad Bin Said telah melawat Perlaksanaan Virtual Class di SK Paya Bunga dan beliau sangat berpuas hati atas perlaksanaan projek berkenaan, malah beliau mencadangkan bahawa semua kelas yang ada di SK Paya Bunga akan diperluaskan perlaksanaan  projek ini. Ini akan menjadikan SK Paya Bunga sebagai Virtual School.

Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

0 comments:

Post a Comment

Sertai Kami dan Sokonglah Blog ini...

Kemudahaan Maklumat Di Blog Truly Terengganu

:: Blog ini menyediakaan kemudaan Direktori setiap daerah bagi kemudahaan penginapan dan makan minum
:: 95 % Maklumat Perlancongan dan tempat adalah hasil dari lawatan penulis blog sendiri
:: Terdapat Kalender Pelancongan bagi memudahkan Pelawat membuat perancangan pelancongan
:: Ada kemudahaan akses maklumat tempat yang menarik bagi setiap daerah melalui akses 'Menarik di Daerah ..'
:: Peta Interktif Pelancongan Bagi semua Tempat Popular di Terengganu(Iksan Tourism Terenggganu)
 
Sumber Peta : Tourism Terengganu


Truly Terengganu Copyright © 2010 LKart Theme is Designed by Lasantha