Friday, July 2, 2010

Info : Pulau Redang









Pulau Redang, secara tempatan dikenali sebagai Pulau Redang atau hanya "Redang" adalah salah satu pulau terbesar di lepas pantai timur Malaysia. Ini adalah pulau bercuti popular bagi Malaysia, yang sebahagian besar datang pada pakej tawaran ke salah satu resort. Redang adalah salah satu daripada sembilan pulau yang membentuk taman laut, dan yang menawarkan peluang snorkeling dan menyelam. Akses dari Kuala Terengganu Merang atau kapal yang dijalankan oleh resort, ada juga sebuah lapangan terbang kecil dengan perkhidmatan yang dijalankan oleh Berjaya Air dari Singapura (Seletar Airport) dan Kuala Lumpur (Sultan Abdul Aziz Shah Airport).

Pulau ini juga merupakan lokasi penting bagi pemuliharaan penyu laut. Apa yang menariknya ialah di perairan sekitar Pulau Redang mempunyai dua bangkai kapal yang bersejarah: HMS Prince of Welsh dan HMS Repulse. Kapal-kapal tenggelam di sini pada awal Perang Dunia II, dalam peristiwa pendudukan Jepun Malaya.

Kepulauan Pulau Redang Pulau Redang terdiri, Pulau Lima, Pulau Paku Besar, Pulau Paku Kecil, Pulau Kecil Kerengga, Kerengga Pulau Besar, Pulau Tebu ekor, Pulau Ling dan Pulau Pinang. Pulau Redang adalah yang terbesar dari semua pulau di Taman Laut, berukuran sekitar 7 km panjang dan 6 km lebar. Its puncak tertinggi Bukit Besar pada 359 meter di atas permukaan laut. Batas dari Taman Laut Pulau Redang dibentuk oleh garis yang menghubungkan semua mata 2 batu laut (3,7 km) dari pantai Pulau Redang, Pulau Lima, Pulau ekor Tebu dan Pulau Pinang.

Pulau-pulau yang terdekat dari Pulau Perhentian Besar, Pulau Perhentian Kecil, Pulau Lang Tengah, Pulau Kapas dan Pulau Susu Dara juga dikukuhkan dan dilindungi sebagai Taman Laut. Saat ini, hanya pulau-pulau besar seperti Redang, Lang Tengah, Perhentian dan Kapas mempunyai kemudahan resort bagi pengunjung. Pengurusan Taman Laut terutama melibatkan perlindungan ekosistem laut dan darat yang sensitif dengan mengendalikan kesan daripada aktiviti manusia. Ini termasuk pengurusan sisa & pencemaran dan pemuliharaan terumbu karang dan habitat darat.

(Sumber Artikel dan gambar : http://en.wikipedia.org/wiki/Redang_Island )


Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

1 comments:

ainnur said...

untuk makluman,pulau redang berada di daerah kuala terengganu..

Post a Comment

Sertai Kami dan Sokonglah Blog ini...

Kemudahaan Maklumat Di Blog Truly Terengganu

:: Blog ini menyediakaan kemudaan Direktori setiap daerah bagi kemudahaan penginapan dan makan minum
:: 95 % Maklumat Perlancongan dan tempat adalah hasil dari lawatan penulis blog sendiri
:: Terdapat Kalender Pelancongan bagi memudahkan Pelawat membuat perancangan pelancongan
:: Ada kemudahaan akses maklumat tempat yang menarik bagi setiap daerah melalui akses 'Menarik di Daerah ..'
:: Peta Interktif Pelancongan Bagi semua Tempat Popular di Terengganu(Iksan Tourism Terenggganu)
 
Sumber Peta : Tourism Terengganu


Truly Terengganu Copyright © 2010 LKart Theme is Designed by Lasantha