Tuesday, June 22, 2010

Penambang! Oh Penambang! ...



NOSTAGIA ZAMAN SAYA MASIH KECIL DULU.... Hari ini saya bawa semua anak-anak saya untuk merasai sendiri naik bot Penambang. Ke Seberang Takir untuk bersarapan di kedai kopi lama (kopitiam)

Penambang merupakan kaedah pengangkutan air di Kuala Terengganu khusunya kepada masyarakat Duyong dan Seberang Takir. Ianya adalah perkhidmatan pengangkutan yang diwarisi keluarga. Kebanyakan bot-bot penambang yang ada adalah bot penambang yang berusia 20 tahun. Ianya masih beroperasi menggunakan kekuatan enjin disel.

Saya masih ingat lagi dahulunya tambang hanya 20sen sahaja. Penggunaan Penambang sebagai pengankutan utama peniaga Pasar Payang terutamanya peniaga dari Duyong dan Seberang Takir yang banyak membawa barangan. Dahulunya kelihatan berderet-deret penambang yang sentiasa penuh dengan pelanggan. Dari segi keselamatan, rasanya tidak pernah berlaku kecelakaan/ kemalangan. Pada masa sekarang, ianya telah dilengkapkan dengan jaket-jaket keselamatan. Walaupun saya orang Kuala Terengganu, kadang kala saya menaiki penambang hanya untuk minum air kopi (kopitiam) yang ada diseberang takir.

Jika anda berkesempatan ke Kuala Terengganu, cubalah ke Seberang Takir dengan menaiki penambang. Pengalaman ini mungkin tidak dapat anda dapati di tempat yang lain. 



Anak saya yang kecil ni mula-mulanya agak takut-takut. 
Tapi bila bot mula bergerak, dia excited pulak


Keadaan dalam boat penambang



Enjoy nampak!  Nak naik lagi lepas ni... kata anak saya



 

Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

0 comments:

Post a Comment

Sertai Kami dan Sokonglah Blog ini...

Kemudahaan Maklumat Di Blog Truly Terengganu

:: Blog ini menyediakaan kemudaan Direktori setiap daerah bagi kemudahaan penginapan dan makan minum
:: 95 % Maklumat Perlancongan dan tempat adalah hasil dari lawatan penulis blog sendiri
:: Terdapat Kalender Pelancongan bagi memudahkan Pelawat membuat perancangan pelancongan
:: Ada kemudahaan akses maklumat tempat yang menarik bagi setiap daerah melalui akses 'Menarik di Daerah ..'
:: Peta Interktif Pelancongan Bagi semua Tempat Popular di Terengganu(Iksan Tourism Terenggganu)
 
Sumber Peta : Tourism Terengganu


Truly Terengganu Copyright © 2010 LKart Theme is Designed by Lasantha